Verksamhet

hem

Att försköna sitt hem är något som alla kan glädjas åt. Vi vill sprida glädje i hem världen över genom den njutning som det innebär att dekorera hemmet, duka vackert och använda produkter som gör livet enklare. Vårt mål inom affärsområdet Hem är att vinna erkännande världen över som ett ledande företag, känt för skandinavisk design och funktionalitet.

Grunden för vår affärsverksamhet är kategorier som är relevant för våra konsumenter och våra varumärken. Vi utgår alltså från våra konsumenter och vad de tycker om att göra. Inom EMEA-området ligger vårt fokus på produkter för Boende och Kök, vilket återspeglar våra olika produktkategorier och deras försäljningskanaler. I Amerika ligger fokus för närvarande på våra produkter för skola, kontor och hobby (School, Office and Craft, SOC).

Vi är starka i Norden och Nordamerika, men vi har som mål att ta oss in på nya marknader. Boende har Iittala som spjutspets och fokuserar på våra möjligheter i Centraleuropa och Asien, vilket har gått väldigt bra. Vi har till exempel öppnat nya affärer i Japan och nya shop-in-shopavdelningar i Frankrike. Förvärvet av det ansedda danska varumärket Royal Copenhagen kompletterar Fiskars varumärkesportfölj inom dukning och stärker våra ställningar i Asien ytterligare. Inom köksprodukterna är Fiskars det främsta varumärket och fokus ligger på Central- och Östeuropa.

Vår tillväxtstrategi handlar om att vinna kampen om hyllplats i detaljhandeln och online. Vi utnyttjar varje tillfälle till tillväxt för att stärka våra varumärken och engagera våra konsumenter. Viktiga milstolpar i vår tillväxtstrategi år 2012 var öppnandet av en internationell webbshop under varumärket Iittala och lanseringen av en webbshop i Amerika under varumärket Fiskars.

Under de senaste åren har vi aktivt utvidgat vårt sortiment till att omfatta nya kategorier, bland annat inredningsprodukter. Genom lanseringen av Fuse Creativity System® under år 2012 utvidgade vi vårt kunnande inom hobbygenren och tog steget in i den största papperspysselkategorin – die-cutting. Vi planerar att fortsätta utvidga vår nya hobbyplattform med nya designer.

”Att vi nu utgår från kategorier ger våra säljare rätt verktyg för att vinna spelet – både inom detaljhandeln och i e-handeln.”

-Teemu Kangas-Kärki, Direktör, Hem

”Vår vision är att bli den obestridda ledaren på ikoniska lifestyle-verktyg som underlättar vardagen.”

-Paul Tonnesen, Direktör, Trädgård och SOC, Amerika

Besök våra varumärkens hemsidor:

Arabia
Fiskars