Fiskars 2012

Verkställande direktörens översikt

Mot bakgrund av den instabila omgivningen och ett mer dämpat ekonomiskt klimat i Europa hade Fiskars stabil utveckling under år 2012 och kunde för tredje året prestera ett nytt rekord i rörelseresultat trots att vi bar betydligt högre kostnader för våra omvandlingsprogram för strukturer och plattformer i EMEA-området.

Våra främsta internationella varumärken, Fiskars, Iittala och Gerber, utvecklas bra även under ekonomisk turbulens och de fungerar som en tillväxtmotor för bolaget. I kombination med förbättrad effektivitet inom verksamheten i Europa gjorde det här att vi kunde nå upp till 2011 års nivå i fråga om både omsättning och rörelseresultat.

Under det gångna året har vi genomfört vår nya affärsmodell i EMEA-området och skapat en organisation som ger affärsområden och säljorganisationen ett tydligt fokus. Varje enhet har nu en tydlig tillväxtväg och prioriteringslista. De förändringar som genomfördes år 2012 har ytterligare stärkt grunden för Morgondagens Fiskars, ett konsumentvarubolag i världsklass.

Det här året är det femte året av konsekventa framsteg på vår förändringsfärd och det har igen visat att vi är på rätt väg. Det har också gett oss tillfälle att reflektera över våra framsteg och finslipa vår vision och våra tillväxtambitioner.

Med mer än 360 år av erfarenhet är Fiskars mission att göra våra konsumenters liv rikare genom hållbara produkter som skapar glädje och som löser vardagens problem. Visionen har vi klar: att bli ett globalt konsumentvarubolag för märkesvaror. Det kommer vi att uppnå genom att utnyttja våra strategiska hörnstenar: en stark ekonomisk position, ikoniska produkter, starka varumärken och globala ambitioner.

Fiskars är ett bolag som har ambition att växa; vi vill prestera bättre än marknaden samtidigt som vi bevarar vår solida lönsamhet på lång sikt. Vår tillväxtstrategi står på tre ben: att öka vår marknadsandel inom nuvarande verksamheten och marknader, att investera i nya kategorier och att gå in på nya marknader med stor tillväxtpotential. Det här gör vi genom att ständigt investera i våra varumärken och marknadsföring samt genom att vara väldigt bra på försäljning – men också genom företagsköp, om de passar vår affärsmodell och strategi.

I slutet av år 2012 kunde vi stolta meddela att vi kompletterar vår varumärkesportfölj med det ansedda danska porslinsföretaget Royal Copenhagen. Royal Copenhagen är ett naturligt tillskott för Fiskars; förvärvet utvidgar vårt utbud inom dukning med fint, handmålat porslin och stärker vår ställning i Asien.

Jag tror att Morgondagens Fiskars erbjuder intressanta möjligheter och fortsatt starka ekonomiska resultat. Än en gång vill jag tacka alla våra intressenter för att de har haft förtroende för vår utveckling och välkomna er alla att ta del av våra fortsatta framgångar år 2013 – ytterligare ett år vi ser fram emot med tillit.

Kari Kauniskangas

Verkställande direktör

”Ett år av rörelseresultat på rekordnivå och stora framsteg i förverkligandet av vår strategi."

-Kari Kauniskangas, verkställande direktör