Vastuullisuus

Kestävä muotoilu ja vastuullinen valmistus

Kestävä muotoilu

Monet tuotteemme kestävät sukupolvelta toiselle. Haluamme kehittää tuotteita, jotka helpottavat kestävien kuluttajavalintojen tekemistä. Puutarhan leikkuutyökalujen Fiskars Quantum™ -sarja on kunnianosoitus pohjoismaiselle muotoilulle, joka korostaa luonnollisten materiaalien käyttöä. Tuotekehityksessä oli keskeistä, että tuotteiden terät ja jouset voi vaihtaa ja kaikki osat ovat kestäviä ja helppohoitoisia. Tämä on erinomainen osoitus pyrkimyksestämme kestävään muotoiluun.

Vastuullinen valmistus

Fiskarsilla on 16 omaa tuotantolaitosta. Niitä kehitetään jatkuvasti, jotta ne täyttäisivät ja ylittäisivät uusimmat terveyttä, turvallisuutta, ympäristövaikutuksia ja energiatehokkuutta koskevat vaatimukset.

Valmistuksen sertifioinnit lisäävät Fiskarsin toimintojen läpinäkyvyyttä ja ohjaavat toimintamme jatkuvaa parantamista. Vuonna 2012 otimme käyttöön ISO 14001 -sertifioidun ympäristönhallintajärjestelmän rakennustyökalutehtaassamme Ranskassa. Nykyään jo 39 % omasta tuotantovolyymistamme valmistetaan ISO 14001 -sertifioiduissa tehtaissa.

Verkkosivuillamme on luettelo kaikista sertifioiduista tuotantolaitoksistamme.

Vuonna 2012 investoimme Sorsakosken keitto- ja paistoastiatehtaan lämmitysjärjestelmään, jossa raskas polttoöljy korvattiin hiilineutraaleilla pelleteillä.

Tuotteemme ovat turvallisia, ja ne on valmistettu laadukkaista materiaaleista. Älykkään tuotekehityksen avulla pyrimme parantamaan materiaalitehokkuutta ja lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä. Fiskarsin ruukkuviljelytehtaassa Saksassa 42 % kokonaistuotantovolyymista tuotetaan hyödyntämällä kierrätysmuovia esimerkiksi autoteollisuudesta.

Pakkaukset

Pakkauksen tehtävänä on suojata tuotetta ja välittää tietoa kuluttajille. Fiskars pyrkii optimoimaan pakkaukset ja käyttämään niissä kierrätys- tai uusiomateriaaleja. Gerberin uusissa pakkauksissa käytetään ympäristön kannalta entistä parempia materiaaleja, ja muovien käyttö on vähentynyt 48 %.

Laajennettu vastuu

Me Fiskarsilla uskomme, että tiivis yhteistyö ja pitkäaikaiset suhteet toimittajien kanssa ovat kilpailukykyisen ja kestävän toimitusketjun perusta. Fiskars vaatii kumppaneiltaan sitoutumista työ- ja ihmisoikeuksiin, terveyttä ja turvallisuutta, ympäristövaikutuksia sekä liiketoiminnan eettisyyttä koskeviin periaatteisiin.

Toimittajilta vaaditaan toimittajien toimintaohjeiden (Supplier Code of Conduct) noudattamista, jota valvotaan auditoinnein. Vuoden 2012 loppuun mennessä auditoitujen valmiiden tuotteiden valmistajien määrä vastaa noin 89 % Aasian kokonaishankinnasta. Toimittajista 60 % sai arvosanaksi tyydyttävä tai hyvä, eikä yhtään toimittajaa hylätty auditoinneissa. Suurimmat esiin tulleet haasteet liittyvät tehtaiden työaikoihin ja työturvallisuuteen.

Lue verkkosivuiltamme lisää Fiskarsin toimittajien toimintaohjeista ja siitä, kuinka työskentelemme toimittajiemme kanssa.

Aasiasta hankittujen valmiiden tuotteiden kokonaisvolyymistä on auditoitu

toimittajista sai arvosanaksi tyydyttävä tai hyvä

Lisätietoja kestävän kehityksen suunnastamme sekä työstämme kestävän kehityksen parissa löydät verkkosivuiltamme

www.fiskarsgroup.com