Johtajuus, hyvinvointi ja sitoutuminen

Johtajuus kasvun ja innovaatioiden tukena

Fiskarsin kasvutavoitteet ja meneillään oleva muutos vaativat johtajuutta, joka tukee hyvää suoritusta, innovaatioita ja jatkuvaa oppimista. Fiskarsilla erinomainen johtajuus näkyy kyvyssämme sitouttaa ja kehittää työntekijöitämme saavuttamaan erinomaisia tuloksia. Fiskars tukee esimiesten henkilökohtaista kehitystä monilla erilaisilla työkaluilla sekä edistämällä yhteistä johtamiskulttuuria. Yhtiöllämme on kaksi maailmanlaajuista johtamisen kehitysohjelmaa.

License to Lead -ohjelma

License to Lead -ohjelma on suunnattu kaikille esimiehille. Ohjelman tavoitteena on luoda yhteiset periaatteet työskentely- ja johtamistavoillemme. Esimerkiksi Ruotsissa kaikki esimiehet suorittivat License to Lead -koulutuksen vuonna 2012. Yhteensä Fiskarsilla pidettiin yli 150 License to Lead -koulutustilaisuutta vuoden 2012 aikana.

Leadership Excellence -ohjelma

Leadership Excellence -ohjelma on tarkoitettu yrityksemme johtajille. Ohjelman tavoitteena on luoda yhteinen tapa ajatella ja viestiä, sekä rakentaa yrityksen sisäisiä verkostoja. Yli 50 johtajaa eri liiketoimintayksiköistä ja maista osallistui ohjelmaan vuonna 2012. Uusien konseptien, viestintätapojen ja työkalujen käyttöönotto on jo alkanut.

Hyvinvointi

Fiskarsilla ymmärretään, ettei hyvinvointi ole ainoastaan työntekijän vastuulla, vaan myös yrityksen on panostettava siihen aktiivisesti. Meillä työskentelee sitoutuneita työntekijöitä, joiden ura yrityksessämme on voinut kestää vuosikymmeniä. Olemme kiinnostuneita heidän hyvinvoinnistaan, ja haluamme heidän pysyvän kunnossa.

Tukeaksemme hyvinvointia olemme käynnistäneet Suomessa työkyvyn ylläpitoon tähtääviä ohjelmia. Varhaisen välittämisen malli tukee työssä suoriutumista, ja uskomme, että useimpiin ongelmiin on olemassa ratkaisu. Aktiivinen keskittyminen työkyvyn parantamiseen on viimeisten kahden vuoden aikana vähentänyt sairaspoissaolojen määrää Suomessa noin seitsemästä prosentista alle viiteen prosenttiin.

Avoin viestintä sitouttaa

Tänä vuonna olemme uudistaneet organisaatiotamme, jotta se voisi vastata paremmin liiketoiminnan ja markkinoiden vaatimuksiin, sekä keskittyneet työskentelyyn matriisiorganisaatiossa. Avoin, kaksisuuntainen viestintä auttaa ymmärtämään uutta suuntaa, muutosten logiikkaa ja sitä, mitä muutokset merkitsevät yksittäiselle työntekijälle. Tässä onnistumme vain jakamalla tietoa toisillemme ja edistämällä ajatusten vaihtoa.

Olemme saaneet rohkaisevia tuloksia useista myyntiyksiköistämme ja tehtaistamme, joissa paikallinen johto ja yksittäiset esimiehet ovat parantaneet työntekijöiden sitoutumista keskustelun ja vuorovaikutuksen kautta. Yksi esimerkki on Ranska, jossa esimiehet ja työntekijät laativat toimintasuunnitelmat yhdessä.

”Teimme asian erittäin selväksi: kyseessä on yhteinen tehtävä ja yhteiset tulokset! Jos vuoden lopussa olemme onnistuneet, ansio kuuluu kaikille. Otimme erittäin strukturoidun lähestymistavan haluttujen muutosten saavuttamiseen. Keskustelimme työntekijöidemme kanssa neljännesvuosittaisissa tai kuukausittaisissa kokouksissa yrityksen kaikilla tasoilla, johtoa myöten. Lisäksi mittasimme kaikilla osastoilla säännöllisesti työntekijöiden osallistumista ja kerroimme mittausten tuloksista. Työntekijöidemme vahvempi sitoutuminen oli selvästi tulosta tehokkaasta ja aktiivisesta sisäisestä viestinnästä.” – Alexis Ducos, HR-päällikkö, Fiskars Ranska