Innostuneet työntekijät

Vuosi 2012 oli Fiskarsille monien muutosten ja aivan uudenlaisen yhteistyön vuosi. Yrityksemme nyt 4100 työntekijää luovat yhdessä Huomisen Fiskarsia. Yhteiset arvomme – kekseliäisyys, yhteistyö, rehtiys ja vastuullisuus – ovat tiimejä, yksiköitä, maita, kulttuureja ja maanosia yhdistävä voima.

Innostuneet ja motivoituneet työntekijät ovat menestyksemme salaisuus. Innostusta pitää mielestämme ruokkia, ja siksi olemme päättäneet keskittyä johtajuuteen, hyvinvointiin ja sitoutumiseen.

Tuemme ja kehitämme liiketoiminnan ohella henkilöstömme lahjakkuutta ja investoimme voimakkaasti osaamisen vahvistamiseen. Kasvuyrityksessä työskenteleminen tarjoaa mielenkiintoisia uramahdollisuuksia työntekijöillemme. Kannustamme heitä hakeutumaan yrityksen sisällä uusiin tehtäviin jossakin toisessa yksikössä kotimaassa tai ulkomailla.

Viimeisen viiden vuoden aikana Fiskars on määrätietoisesti kehittynyt tehokkaaksi kuluttajatuoteyhtiöksi. Siirryttyämme vuonna 2012 matriisiorganisaatioon, EMEA-alueen yksiköillä on selvät roolit ja vastuut. Myyntiyksiköt vastaavat koko brändivalikoiman myymisestä kohdemarkkinoillaan ja kategorialähtöiset liiketoimintayksiköt vastaavat valikoiman sekä brändien kehittämisestä.

Fiskarsin globaalit tavoitteet ohjaavat myös investointeja myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämiseen. Syksyllä 2012 käynnistimme markkinoinnin koulutusohjelman, joka jakaa uusinta tietoa markkinointiaiheista.

Työntekijätiedot* 2012 2011
Työntekijöitä keskimäärin (FTE) 3 364 3 545
Työntekijöitä tuotannossa, % 42 46
Työntekijöiden vaihtuvuus 3,3 % N/A
Osa-aikaisia työntekijöitä, % 14 14
Sukupuolijakauma, miehet/naiset, % 52/48 52/48
Naisia johtoryhmässä, % 20 40
Naisia hallituksessa, % 22 22
Henkilöstökyselyyn vastanneita työntekijöitä, % 74 68
Työntekijät, jotka mukana suorituksen arvioinnissa ja tavoitteiden asettamisprosessissa, % 94 80
* Ei sisällä Royal Copenhagenin henkilöstöä vuonna 2012

”Henkilöstökyselyn tuloksista välittyvä työntekijöidemme innostuneisuus on tehnyt minuun vaikutuksen. Kaikki kyselyyn osallistuneet haluavat aidosti tehdä Fiskarsista upean yrityksen ja entistäkin paremman työpaikan. Tämä on mahtava lähtökohta Huomisen Fiskarsille.”

-Timo Leskinen, henkilöstöjohtaja