Fiskars 2012

Toimitusjohtajan katsaus

Fiskarsin liiketoiminta kehittyi vuonna 2012 tasaisesti, ja teimme kolmatta kertaa peräkkäin historiamme parhaan liikevoiton. Tämä siitä huolimatta, että liiketoimintaympäristö oli epävakaa, taloustilanne Euroopassa heikkeni ja rakenne- ja järjestelmämuutoksiin liittyvät kustannuksemme kasvoivat merkittävästi EMEA-alueella.

Kansainväliset pääbrändimme Fiskars, Iittala ja Gerber menestyvät hyvin myös vaikeina taloudellisina aikoina ja toimivat kasvumme moottoreina. Yhdistämällä tämän oman toiminnan tehostumiseen Euroopassa pääsimme vuoden 2011 tasolle sekä myynnissä että liikevoitossa.

Vuoden mittaan toteutimme uuden liiketoimintamallimme EMEA-alueella organisaatioksi, joka asettaa selkeän fokuksen sekä liiketoiminta-alueille että myynnille. Kullakin yksiköllä on nyt selvä kasvupolku ja prioriteettilista. Vuonna 2012 tekemämme muutokset vahvistivat edelleen Huomisen Fiskarsin, maailmanluokan kuluttajatuoteyhtiön, perustuksia.

Viides vuosi johdonmukaisella muutospolullamme vahvisti, että suuntamme on oikea. Vuosi tarjosi meille myös mahdollisuuden tarkastella edistymistämme sekä tarkentaa visiotamme ja kasvutavoitteitamme.

Yli 360-vuotiaan Fiskarsin missio on rikastuttaa kuluttajien elämää kestävillä tuotteilla, jotka tuovat iloa ja ratkaisevat arjen ongelmia. Visiomme on selvä: tulla globaaliksi kuluttajatuoteyhtiöksi. Tähän pääsemme hyödyntämällä strategisia kulmakiviämme: vahvaa taloudellista asemaa, ikonisia tuotteita, vahvoja brändejä ja globaalia kasvutavoitettamme.

Fiskarsilla on selvä tavoite kasvaa; haluamme menestyä markkinoita paremmin ja samalla pitää kiinni hyvästä pitkäaikaisesta kannattavuudestamme. Kasvustrategiamme on kolmiosainen: vahvistamme markkinaosuutta nykyisessä liiketoiminnassa ja nykyisillä markkinoilla, investoimme ja laajennumme uusiin kategorioihin ja etenemme uusille, potentiaalisesti korkean kasvun markkinoille. Tämä tapahtuu investoimalla jatkuvasti brändeihimme ja markkinointiin sekä loistavalla myyntityöllä – mutta myös yritysostoin, jos ne sopivat liiketoimintamalliimme ja strategiaamme.

Vuoden 2012 lopulla julkistimme arvostetun tanskalaisen posliiniyhtiön Royal Copenhagenin oston. Royal Copenhagen sopii Fiskarsiin monin tavoin: se laajentaa kattamisen valikoimaamme käsinmaalatuilla tuotteilla ja vahvistaa asemaamme Aasiassa.

Uskon, että Huomisen Fiskars tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia ja kehittyy myös jatkossa taloudellisesti vahvasti. Haluan jälleen kerran kiittää kaikkia sidosryhmiämme luottamuksesta muutoshankkeeseemme ja toivotan kaikki mukaan jakamaan menestyksemme myös vuonna 2013, jonka aloitamme luottavaisina.

Kari Kauniskangas

”Ennätysliikevoiton ja strategisten edistysaskelten vuosi.”

-Kari Kauniskangas, toimitusjohtaja